Rozpatrywanie REKLAMACJI
Zasady rozpatrywania reklamacji krwi i składników krwi w RCKiK w Opolu
-
Podstawą do złożenia reklamacji krwi i składników krwi do RCKiK w Opolu jest stwierdzenie podczas odbierania donacji przez pracowników podmiotu zamawiającego nieprawidłowości w poniższym zakresie:
-
zgodności etykiet z zamówieniem na krew i jej składniki i etykietkami umieszczonych na drenach
-
daty ważności,
-
szczelności pojemników,
-
oceny wizualnej krwi lub jej składników.
Podstawą do złożenia reklamacji jest również:
-
uzyskanie dodatniego wyniku badania Bezpośredniego Testu Antyglobulinowego (BTA) wykonanego w laboratorium podmiotu leczniczego, oraz
-
stwierdzenia nieznacznego mechanicznego uszkodzenia pojemnika z FFP bezpośrednio po rozmrożeniu FFP.
-
Reklamacja krwi i/lub składnika krwi powinna być skladana do Pracowni Ekspedycji RCKiK w Opolu.
-
Reklamacja krwi i/lub składnika krwi może być rozpatrzona, pod warunkiem że:
-
reklamowana jednostka krwi lub jej składniki były przechowywane i transportowane we właściwy sposób przy zachowaniu odpowiedniej i prawidłowo kontrolowanej temperatury oraz przy użyciu sprzętu chłodniczego, w którym proces przechowywania został poddany walidacji,
-
w podmiocie leczniczym, od którego krew lub jej składniki są przyjmowane, właściwe centrum przeprowadziło wcześniej kontrolę, w wyniku której stwierdzono brak uchybień w stosunku do obowiązujących przepisów dotyczących przechowywania krwi i jej składników.
-
W przypadku stwierdzenia w laboratorium podmiotu leczniczego dodatniego wyniku BTA, jako potencjalnej przyczyny reklamacji jednostki KKCz/RW bez koż. l.-pł. lub UKKCz/RW pracownicy ww. podmiotu przesyłają do Działu Laboratoryjnego Pracowni Badań Konsultacyjnych RCKiK w Opolu dren celem potwierdzenia wyniku. Podmiot leczniczy może zgłosić reklamację składnika wyłącznie w sytuacji otrzymania z Centrum wyniku potwierdzającego dodatni BTA.
-
Wraz z reklamowaną donacją krwi/ składnika krwi do Centrum pracownicy podmiotu leczniczego dostarczają protokół reklamacji, sporządzany na formularzu podmiotu leczniczego, zawierający w szczególności:
-
protokół niewykorzystania krwi lub jej składnika,
-
protokół warunków przechowywania krwi lub jej składnika,
-
protokół warunków transportu krwi lub jej składnika, który sporządza się w przypadku, gdy krew i jej składniki nie były przewożone środkami transportu Centrum.
-
Protokoły ww. powinny zawierać następujące dane (jako minimum informacji):
Protokół niewykorzystania krwi lub jej składnika:
-
nazwę i adres komórki organizacyjnej podmiotu leczniczego dokonującego zwrotu,
-
nazwę, numer donacji, ilość i grupę krwi zwracanego składnika,
-
przyczynę niewykorzystania składnika,
-
datę i godzinę pobrania składnika krwi z centrum,
-
datę i godzinę dokonania zwrotu do centrum,
-
imię, nazwisko, pieczątkę i podpis osoby sporządzającej protokół.
Protokół warunków przechowywania krwi lub jej składnika:
-
nazwę, numer i grupę krwi składnika,
-
nazwę i adres komórki organizacyjnej podmiotu leczniczego, w której przechowywano składnik krwi,
-
warunki przechowywania:
- temperaturę przechowywania,
- nazwę i numer chłodziarki lub zamrażarki, lub inkubatora (jeżeli dotyczy),
- czas przechowywania w chłodziarce, zamrażarce lub inkubatorze,
- kopie protokołów kontroli temperatury przeprowadzonej w okresie przechowywania składnika,
- datę i numer protokołu z ostatniej kwalifikacji urządzenia oraz walidacji procesu w urządzeniu, które wykorzystano do przechowywania składnika, lub specjalistyczny wskaźnik na pojemniku, potwierdzający prawidłowe warunki przechowywania i transportu,
-
datę, podpis i pieczątkę osoby sporządzającej protokół.
Jeżeli krew lub jej składniki były przechowywane w różnych urządzeniach w Banku Krwi, należy podać szczegółowe i kompletne informacje dotycząc wszystkich miejsc przechowywania.
Protokół warunków transportu krwi i jej składnika, który sporządza się w przypadku, gdy krew i jej składniki nie były przewożone środkami transportu kontrolowanymi przez centrum musi zawierać co najmniej następujące dane dotyczące w razie potrzeby, warunków transportu w obie strony:
-
nazwę i adres komórki organizacyjnej podmiotu leczniczego zamawiającego albo zwracającego składnik,
-
nazwę, numer i grupę krwi składnika,
-
czas trwania transportu,
-
warunki transportu:
– temperaturę,
– dokładny opis urządzenia zapewniającego właściwą temperaturę transportu,
– kopię protokołu kontroli transportu krwi lub jej składnika z centrum, które wydało krew lub składnik krwi, do odbiorcy,
– datę i numer protokołu z ostatniej kwalifikacji urządzenia oraz walidacji procesu w urządzeniu, którego użyto do transportu składnika krwi,
-
datę, podpis i pieczątkę osoby sporządzającej protokół.
-
W przypadku uwzględnienia reklamacji pracownicy Centrum:
-
wydają nieodpłatnie w miejsce zwróconych składników krwi inny, równoważny mu składnik krwi albo
-
nie naliczają opłaty za zwrócone składniki krwi ( korekta faktury).
-
Do podmiotu leczniczego informacja o uznaniu/nie uznaniu reklamacji przekazywana jest w formie pisemnej.
Materiały źródłowe:
-
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 października 2017 r.
w sprawie leczenia krwią i jej składnikami w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne z późniejszymi zmianami,
-
Załącznik „Wymagania dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, badania, preparatyki, przechowywania, wydawania i transportu dla jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi” Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 6 marca 2019 w sprawie wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej składników, badania, preparatyki, przechowywania, wydawania i transportu dla jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi.